Sabtu, 16 Oktober 2010

5 Faktor KemurunGan....



1)      Genetik Faktor genetik dan keturunan memainkan peranan dalam mempengaruhi tahap kemurungan seseorang


.
2)      Stress Faktor sosial dan persekitaran juga memainkan peranan dalam mempengaruhi kadar kemurungan. Ini termasuk disebabkan masalah kewangan, putus cinta, penyesuaian hidup di sesuatu tempat kerja atau belajar atau juga disebabkan kematian seseorang yang disayangi.
3)      Pessimistic personalityMereka yang mempunyai personaliti ini mempunyai tahap keyakinan yang rendah. Mudah untuk berasa untuk melihat pandangan yang negatif terhadap persekitaran

4)      FizikalFaktor fizikal juga memainkan faktor penting. Penyakit-penyakit yang kronik khususnya seperti darah tinggi, kencing manis mahu pun sakit jantung akan mengakibatkan seseorang itu mudah untuk berasa murung dan tertekan.

5)      Faktor lainFaktor-faktor lain ke arah kemurungan ini ialah seperti penyalahgunaan ubatan, penyakit skizofrenia,  anxiety disorders atau pun sebagainya



1 ulasan:

  1. kenali sebab-sebab kemurungan.. adakah anda mempunyai tanda-tanda tersebut? kalau ada jangan dibiarkan kemurungan menguasai diri anda.. bertindaklah segera.. kalau tiada anda memang seorang yang bijak..kerana dapat mengawalnya..

    BalasPadam